Chcąc pomóc koleżance, stracił 1000 złotych podając kody BLIK
Mieszkanka powiatu zambrowskiego straciła 1000 zł, bo chciała pomóc koleżance w opłaceniu jej zakupów. Za pośrednictwem komunikatora podała kod BLIK, a kilka minut później okazało się, że pod znajomą podszył się oszust, który przejął jej profil na portalu społecznościowym. Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
Internetowi oszuści sięgają po coraz nowsze metody działania. Wykorzystując ogromną popularność serwisów społecznościowych wyłudzają pieniądze za ich pośrednictwem. Coraz częściej włamują się na konta na tych serwisach i podszywają pod ich właścicieli. Wczoraj, do zambrowskiej komendy zgłosiła się mieszkanka gminy Szumowo, która powiadomiła, że straciła 1000 złotych. Kobieta za pośrednictwem popularnego komunikatora otrzymała wiadomość od osoby podszywającej się pod jej koleżankę. Wiadomość zawierała prośbę o pomoc w opłaceniu zakupów za pośrednictwem BLIK-a. Nic nie podejrzewająca 26-latka przekazała kod BLIK, ufając, że pomaga znajomej. Kilka minut później okazało się, że w ten sposób straciła 1000 złotych. Przy pomocy otrzymanego kodu oszust wypłacił z bankomatu taką właśnie kwotę.
Apelujemy do osób, które korzystają z płatności BLIK-iem, aby nie udostępniały nikomu wygenerowanych kodów. W sytuacji, gdy ktoś prosi o przekazanie takiego kodu, zawsze należy zweryfikować tożsamość osoby, która wysłała do nas wiadomość. Najprostszą metodą jest po prostu zatelefonowanie do znajomego. Rozmowa taka zajmuje kilkadziesiąt sekund, a my zyskujemy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i że to właśnie jemu przekazujemy pieniądze.
Jak zabezpieczyć konto na portalu społecznościowym?
- pilnuj swoich haseł dostępowych i pamiętaj, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je;
- przeprowadź kontrole zabezpieczeń konta, dzięki której otrzymasz powiadomienie, gdy ktoś spróbuje zalogować się na Twoje konto z nieznanego komputera lub urządzenia mobilnego;
- włącz uwierzytelnienie dwuskładnikowe czyli funkcję zwiększenia bezpieczeństwa konta.