OSZUKANY W SIECI - JAK NIE PAŚĆ OFIARĄ OSZUSTÓW PRZED ŚWIĘTAMI?
Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to czas intensywnych przygotowań. W tym okresie towarzyszy nam zakupowy szał, pośpiech i roztargnienie. Przekonał się o tym mieszkaniec powiatu zambrowskiego, który stracił 1350 złotych, bo chciał kupić na portalu aukcyjnym telefon. Pomimo przelania pieniędzy rzekomemu sprzedającemu, do chwili obecnej pokrzywdzony nie otrzymał zamówionego urządzenia, ani też zwrotu gotówki. W okresie przedświątecznym apelujemy o zachowanie ostrożności i rozsądek podczas zakupów przez internet.
Zbliżające się święta Bożego Narodzenia to czas intensywnych przygotowań, podczas których towarzyszy nam zakupowy szał, pośpiech czy roztargnienie. Te okoliczności staną się idealne dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi będą próbowali nas oszukać. Użytkownicy internetu coraz częściej stają się ofiarami oszustów działających w sieci. Tym razem został oszukany mieszkaniec powiatu zambrowskiego. Mężczyzna na portalu aukcyjnym znalazł ofertę sprzedaży telefonu komórkowego. Przelał na konto sprzedającego 1350 złotych. 19-latek jednak nie otrzymał ani telefonu, ani zwrotu pieniędzy na konto, a kontakt ze sprzedającym "urwał się".
W okresie przedświątecznym apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz stosowanie kilku ważnych zasad:
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
- czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
- obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
- uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
- jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;