CHCIAŁ KUPIĆ TELEFON - TRAFIŁ NA OSZUSTA
2 tysiące złotych stracił mieszkaniec Zambrowa, który chciał kupić na portalu społecznym telefon komórkowy. Pomimo przelania pieniędzy rzekomemu sprzedającemu, do chwili obecnej pokrzywdzony nie otrzymał zamówionego telefonu, ani też zwrotu gotówki. Apelujemy o zachowanie ostrożności i rozsądku podczas zakupów przez internet.
Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów, czy żądanie przedpłaty - internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze. Użytkownicy Internetu coraz częściej stają się ofiarami oszustów działających w sieci. Tym razem został oszukany mieszkaniec Zambrowa. Mężczyzna na portalu społecznościowym znalazł ofertę sprzedaży telefonu komórkowego. Przelał na konto sprzedającego 2 tysiące złotych. Jak się okazało był to "kosztowny zakup". 19-latek jednak nie otrzymał ani telefonu, ani zwrotu pieniędzy na konto. Dodatkowo, kontakt ze sprzedającym "urwał się".
Policjanci ostrzegają przed oszustami wykorzystującymi internetowe portale sprzedażowe i przypominają:
- kupując w sieci kierujmy się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego,
- zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą,
- sprawdzajmy czy sklep, bądź osoba prywatna podaje swój adres i numer telefonu,
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione,
- pamiętajmy, że mamy możliwość uzgodnienia sposobu płatności za wybrany przedmiot, jeśli tylko pojawiły się wątpliwości co do wiarygodności sprzedającego warto umówić się na "odbiór osobisty" lub wybrać opcje płatności, nawet o parę złotych droższą, ale bezpieczniejszą "za pobraniem", jeżeli nie ma takiej opcji u sprzedającego niech wzbudzi to naszą czujność,
- nie dajmy się nabrać na „super promocje” – bardzo często niska cena jest tylko „haczykiem” na który oszuści „łowią” swoje ofiary.
Gdy doszło do oszustwa, należy:
- poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji, czy prokuratury,
- zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj.. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą,
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów,
- skompletować – w razie oszustwa na aukcji internetowej – następujące dane: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym.