Oszukana metodą „na policjanta” straciła ponad 80 tysięcy złotych

Data publikacji 31.03.2022

Tylko wczoraj oszuści czterokrotnie dzwonili do mieszkańców Zambrowa. Niestety 83-latka padła ofiarą oszusta, podającego się za policjanta. Odebrała telefon i usłyszała, że jej pieniądze mogą zostać skradzione. Uwierzyła w opowiedzianą historię i straciła 62 tysiące złotych i 5 tysięcy euro.

Wczoraj oszuści czterokrotnie dzwonili do mieszkańców Zambrowa. Niestety, 83-latka uwierzyła w historię rzekomego policjanta i padła ofiarą oszusta. Na jej telefon stacjonarny zadzwonił mężczyzna, podający się za policjanta zambrowskiej komendy. Oszust poinformował kobietę, że jej pieniądze zostaną wkrótce skradzione. Wypytywał również o oszczędności zgromadzone w domu. Przestępca przekazał swojej ofierze informację, że do jej mieszkania przyjdzie pracownik, który oznaczy pieniądze, specjalnym środkiem. Miało to ułatwić identyfikację banknotów przy ewentualnej kradzieży. Po chwili do jej mieszkania przyszła kobieta. Seniorka zaprowadziła ją do pokoju, gdzie leżała przygotowana gotówka. Oszustka poprosiła 83-latkę o pozostawienie jej samej, gdyż środek, którym będzie znakować banknoty jest szkodliwy dla zdrowia. Po chwili kobieta zabrała gotówkę i wyszła z mieszkania. Oszust telefonicznie poinformował seniorkę, że w trosce o zdrowie kobiety oznakuje je w samochodzie. W ten sposób straciła 62 tysiące złotych i 5 tysięcy euro.

Kolejna z seniorek nie padła ofiara oszustwa dzięki czujności pracownika banku. 79-latka po namowie rzekomego policjanta chciała wziąć kredyt w banku. Następnie by uniemożliwić kradzież tych pieniędzy seniorka miała przekazać je oszustowi. Kobieta uwierzyła w historię przedstawioną przez rozmówcę i poszła do banku po kredyt. 79-latka poprosiła pracownika banku o możliwość wzięcia kredytu. Podejrzane zachowanie seniorki przykuło uwagę pracownika banku, który o swoich przypuszczeniach poinformował policjantów z zambrowskiej komendy. Po krótkiej rozmowie z kobietą oraz pracownikami banku policjanci utwierdzili się w przekonaniu, że w tym przypadku mają do czynienia z przestępstwem oszustwa. Dzięki czujności i szybkiej reakcji pracowników banku udało się zapobiec oszustwu.

Co musisz zrobić, żeby nie stać się ofiarą oszustów:

  • zachowaj ostrożność – jeżeli dzwoni ktoś, kto podaje się za policjanta lub członka rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmuj żadnych pochopnych działań! Rozłącz się i zadzwoń do innego członka rodziny. Upewnij się, czy osoba, która prosiła o pomoc, faktycznie jej potrzebuje,
  • policjanci nigdy przez telefon nie informują o swoich realizacjach i nie proszą o przekazywanie pieniędzy,
  • nie mów nikomu, a szczególnie przez telefon, o kwocie oszczędności jakie posiadasz i gdzie je przetrzymujesz,
  • oszuści działają w sposób bezwzględny. Umiejętnie manipulują rozmową tak, aby uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać ufność starszych osób i troskę o swoich krewnych,
  • nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom,
  • jeśli usłyszysz w słuchawce taką historię powiadom policjantów, dzwoniąc na numer alarmowy 112.

Apelujemy również do bliskich osób starszych - zadbajcie o bezpieczeństwo seniorów. Powiedzcie im o zagrożeniach, wyczulcie na opisywane przestępcze techniki, z których korzystają oszuści. Porozmawiajcie ze swoimi rodzicami bądź dziadkami o zagrożeniach ze strony takich osób. Wpłyńcie na osoby starsze, aby kontaktowały się z Wami i pytały za każdym razem o radę.

 

 

 

Powrót na górę strony