Chciała sprzedać bluzkę, a straciła prawie 3500 złotych
Zambrowscy policjanci przyjęli zgłoszenie o oszustwie, do którego doszło podczas sprzedaży bluzki na jednym z portali aukcyjnych. Jego ofiarą padła 54-letnia mieszkanka powiatu zambrowskiego. Kobieta weszła w link, który przesłał jej rzekomy kupujący. Zamiast otrzymać wpłatę za bluzkę, z jej konta zniknęło prawie 3500 złotych.
Oszuści nie odpuszczają i posługują się różnymi metodami, aby szybko zdobyć pieniądze. Wczoraj do policjantów zambrowskiej komendy zgłosiła się kobieta, która została oszukana podczas sprzedaży bluzki na jednym z portali aukcyjnych. Z relacji 54-latki wynikało, że po zamieszczeniu ogłoszenia skontaktował się z nią poprzez popularny komunikator potencjalny klient. Powiedział, że przelał pieniądze i żeby je otrzymać musi wejść w przesłany przez niego link. Wtedy kobieta została przekierowana na stronę, która łudząco przypominała stronę jej banku. Kiedy jednak proces ładowania na stronie przedłużał się, kobieta zamknęła przeglądarkę internetową nie podejrzewając, że może zostać oszukana. Kilka godzin później, kiedy 54-latka zalogowała się w aplikacji banku, okazało się, że na jej koncie brakował około 14 000 złotych. Po kontakcie z pracownikiem banku kobiecie udało się zablokować niezrealizowane jeszcze transakcje. W sumie mieszkanka powiatu zambrowskiego straciła niespełna 3500 złotych.
Jak uniknąć oszustwa?
- Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
- Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
- Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostaje z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zwierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.
Co robić, gdy zostaniesz oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Poinformuj Policję.
Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.